אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון כולל ומקיף, המשלב אבחון פסיכולוגי עם אבחון דידקטי. אבחון זה נותן תמונה מקיפה על מצבו הלימודי של המאובחן, יכולותיו וכישוריו, הישגיו במבחני קריאה כתיבה, אנגלית וחשבון. אבחון פסיכו דידקטי מתבצע כאשר יש חשש או חשד לבעיות רגשיות עמוקות ומהותיות, אשר באות, בין השאר, לידי ביטוי בקשיים לימודיים ניכרים ומובחנים ( בטרם אבחונם במסגרת אבחונים פסיכו דידקטיים). אבחון פסיכודידקטי יכול להיעשות על ידי מאבחנים שהוכשרו והוסמכו לביצועם. במקרים שבהם נדרש אבחון פסיכודידקטי על המאבחנים הדידקטיים לחבור על פסיכולוג שהוסמך לבצע אבחונים פסיכו דידקטיים.
אבחון פסיכודידקטי - נקודות חוזק, נקודות חולשה:
אבחון פסיכודידקטי מעלה נקודות חוזקה מזה ונקודות חולשה מזה. האבחון המשולב (פסיכו + דידקטי) מאפשר מאבחן לגלות האם בעיותיהם של מאובחנים נובעות מהיותם לקויי למידה או בעלי קשיי למידה שאינם נובעים בהכרח מלקות כל שהיא. לקויות למידה מאובחנות עשויות לזכות את מאובחנים הלקויים בהתאמות לדרכי היבחנות, המוענקות להם על ידי משרד החינוך על-פי המלצות המאבחנים, כגון הארכת זמן הבחינה, שימוש במילון אלקטרוני, שעתוק הבחינה, הקראתה על ידי בוחן ניטרלי, התעלמות משגיאות כתיב ועוד.
בסיכום האבחון הפסיכודידקטי מצרפים, בדרך כלל, המלצות הוראה מתקנת, כגון השתתפות בקבוצות הקניה קטנות, ישיבה בקרבת המורה ועוד. האבחון עשוי להתבצע במהלך שתי פגישות אשר באחת מהן נפגש המאובחן עם המאבחן הדידקטי ושנייה כאשר הוא נפגש עם פסיכולוג, אבל ייתכן כי יידרשו פגישות אחדות (בעיקר באבחון הדידקטי) אם קצב העבודה של המאובחנים הוא איטי.
אבחון פסיכו דידקטי מאפשר לפסיכולוג לאתר את מנת המשכל ( ( IQשל המאובחן בנוסף למצבו הרגשי. מאובחנים שיושיבם עם המאבחנים במשך שעות מאפשרים לבעלי המקצוע לקבל תמונה מלאה אודותיהם, המתקבלת משקלול הנתונים העולים מהמבדקים ומאופן התנהגותם בשעות שבהם הם משיבים על השאלות וממלאים את המטלות השונות המוטלות עליהם במסגרת האבחון.
חשוב לציין, כי אבחונים פסיכו דידקטיים אינם חושפים את כל סוגי הלקויות אלא את העיקריות שבהן המחולקים לארבעה סוגים: הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה ( ליקוי קריאה מיוחד), דיסגרפיה ( ליקוי כתיבה מיוחד) ודיסקלקוליה ( ליקוי מיוחד בחשיבה חשבונית). מאבחנים מנוסים עשויים להיווכח בקיומן של לקויות שונות כבר בשלבים הראשונים של האבחון. ממצאיו מאששים את החשש או החשד לקיומן.
אבחון פסיכודידקטי מספק תמונה טובה ומקיפה על מצבו הלימודי והרגשי של המאובחן. כאשר מאובחנים ומזוהים קשיים רגשיים חשוב לחזק גם את הביטחון העצמי של המאובחן, לזמן לו מצבים המאפשרים לו להתגבר עליהם, להביא לביטוי את החוזקות שלו ולהקל עליו לממש את הפוטנציאל הגלום בו.
אבחון פסיכודידקטי - השורה התחתונה:
לאחר האבחון מוזמנים הורי המאובחנים לפגישה עם המאבחן לשמיעת חוות דעת מקצועית ומפורטת על ממצאי האבחון, לרבות ההמלצות להמשך הטיפול בפרט ולהוראה מתקנת בכלל. מאבחנים רבים נוהגים להמליץ לצוות הרב מקצועי בבית הספר לסייע למאובחנים לממש את ההמלצות שניתנו אודותיהם ולעקוב אחרי יישומן.
מור ידעי - Mor yadai